Om oss

mandag 15. juni 2015

Ferm Living

Danske Ferm living er enda en av våre leverandører som vi har trykket til hjertet. Her er det virkelig mye lekkert for alle smaker, og til ganske fine priser. Det liker vi!




Historien bak Ferm living er jo også nyttig å få med seg, spesielt når det er sånne små hverdagsøyeblikk som resulterer i et lite univers av design til hjemmet. Til hverdagshjemmet.

I 2005 grunnla Trine Andersen et designstudio, som hun skulle kalle Ferm living. Navnet ble valgt grunnet inspirasjon fra hennes bestemor, som du skal få lese mer om nedover siden her.
Den lille fuglen, som er en sterk del av logoen, var en visjon designeren hadde selv, om en fugl som sto klar til å fly vekk. Kanskje det var et symbol på designeren selv som realiserte sine egne drømmer og visjoner?


Det startet helt enkelt med en tapetkolleksjon. Andersen selv kunne ikke finne noen tapeter hun kunne tenke seg å bruke til sin egen bolig, så hun designet likegodt en kolleksjon selv. Helt etter hennes egen idé og smak. Denne kolleksjonen skulle få mye positiv oppmerksomhet, og vips var eventyret igang!



Ferm Living er skandinavisk design, med enkle grafiske uttrykk og retrosjarme. Det er lagt vekk på ærlige materialer, som så langt det er mulig er økologiske og og bærekraftige.



Noen ord fra Designeren bak Ferm living selv... 

"Navnet ferm er faktisk inspireret af min bedstemor. Når hun sagde, at nogen var "ferm på fingrene" – dvs. dygtig med deres hænder – var det en særlig stor ros. Jeg vil gerne tro, at hun ville påskønne sortimentet af ferm LIVING-produkter. Det er moderne, men det har også en betryggende hjemlig kvalitet over sig – og vi forsøger at sørge for, at alle produkter er af god kvalitet."
 
"Mine design har altid været baseret på mit eget liv. Det første tapet blev lavet, fordi jeg ikke kunne finde det rette, rene, grafiske design, jeg ville have. Så besluttede jeg ganske enkelt, at hvis jeg ville have en specifik grafisk stil, så var der måske også andre, der ville – og så gjorde jeg det bare. Senere fik vi børn og stod i en lignende situation, når det drejede sig om design til børneværelset. Senere havde vi behov for nye ting, da vi flyttede ind i et større hjem med mere åbent plan. Hverdagslivet er min inspiration."
 
"Jeg har aldrig skabt noget på grundlag af strategi eller iskold beregning. Det kommer lige fra hjertet. Jeg er utrolig glad og taknemmelig – og stadig ret overrasket – over at se, at disse design har tiltalt så mange mennesker på verdensplan. Og jeg holder mig stadig til samme designfilosofi, som det hele begyndte med – at gøre det, der føles rigtigt. Så har man en meget bedre chance for, at det også føles rigtigt for andre."




 Det har lønnet seg å være tro mot seg selv og sitt eget uttrykk. For Andersen forteller at hun designer fra hjertet, og ikke med tanke for det forretningsmessige. Og det er jo ekstra hyggelig å tenke på at produktene er laget med kjærlighet og omtanke.  Og det er ikke tvil om at det er den rette måten. Synes vi ihvertfall :)

Akkurat nå har vi fylt opp hyllene med mye lekkert! Kom innom davel!


-Designspirit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar